Nummer 12

Af  Formanden


Vi kikker nærmere på klubbens lokalebøvl i 2013, som gav en masse udfordringer.


Jeg smuttede li' uset forbi
håndværkerne, og så vores
nye lokaler. Det ser ud til,
at selve lokalerenoveringen
er næsten færdig, så mang-
ler bare alt det fra vores
liste. Det er ellers blevet
fint og lugten af frisk nyla-
vet lokale er virkelig noget
andet ind vores gamle lort.

Vi må håbe at flytningen
snart kommer.


Der skal åbenbart også bygges en ny vej, så trafikken ikke er så stort ved skolen.


Brugerbetaling for foreninger i Kommune


Siden slutningen af januar 2013 har man på kommunens hjemmeside kunnet se,
hvad der er i vente for alle foreningerne. Eller som formanden for Kultur & Fritid
siger "Forholdene for voksenforeningerne er blevet en smule ringere, men det har
været et klart mål ikke at spare så meget, at nogen måtte lukke”.
Læsning af vedhæftede liste (se liste her), giver dog et helt andet syn på sagen.
Kultur & Fritidsudvalgets oplæg er godkendt i Økonomiudvalget den 4.2.2013 og
skal godkendes i Byrådet den 18.2.2013. Formand Knud Jager Andersen har med-
delt, at foreningerne ikke vil blive informeret om konsekvenserne før forslaget er
vedtaget.
Da det ikke har været muligt at kontakte alle foreninger, bedes du informere videre
til andre. Sagen har lige været omtalt i TV-Syd, og vi er bekendt med at JV også
vil omtale sagen (se den her).
Den eneste chance, vi har for at få dette forslag bremset i byrådet, er en massiv
pressedækning op til mødet den 18.2.2013. Vi håber, at du vil deltage for at undgå,
at en stor del af Esbjergs frivillige foreningsliv går i sort fra 2014.


De nye lokaletilskuds og gebyrregler i Kommune, med virkning fra 2014.

Som de fleste af jer formentlig har hørt, besluttede Byrådet i forbindelse med bud-
getforhandlingerne for 2013 - 2016 en besparelse på lokaletilskudsområdet på 3,5
mio. kr. med virkning fra 1. januar 2014.
Det har betydet, at Kultur & Fritidsudvalget på baggrund af signaler fra paraplyor-
ganisationerne samt politiske beslutninger har udarbejdet et forslag til regelsæt, som
blev behandlet på Byrådsmødet mandag den 18. februar 2013.
En af de væsentlige ændringer i regelsættet er, at alle foreninger fremover kommer
til at betale gebyr for at bruge kommunale lokaler. Hidtil har dette været gratis for
langt størstedelen af kommunens foreninger.
Der har været en del debat omkring forslaget i medierne, og der har også været stil-
let spørgsmålstegn ved lovligheden af forslaget. Vi vil gerne her slå fast, at forslaget
naturligvis overholder lovgivningen.

Forslaget har følgende konsekvenser for foreningerne:
Den primære gruppe af foreninger:

Lokaletilskud for så vidt angår husleje/renter af afdrag for egne/lejede lokaler ned-
sættes fra de nuværende 100% til 96,5%.
Tilskud til øvrige udgifter fastholdes på 75%.

Der indføres en gebyrordning således, at alle foreninger betaler et gebyr svarende
til 3,5% af aktivitetstimepriserne i Bilag 1 til Foreningsguiden for benyttelse af
kommunale lokaler.


De nuværende foreningstyper med reduceret tilskud og gebyr:

Der foretages ingen ændringer for denne gruppe af foreninger.


Fitness/spinning:

Lokaletilskud for så vidt angår husleje/renter af afdrag for egne/lejede lokaler for-
højes fra de nuværende 75% til 96,5%.
Tilskud til øvrige udgifter fastholdes på 75%.
Gebyret ændres fra det nuværende 25% til 3,5% for denne gruppe.
For fitness/spinning gælder det, at lokaletilskud og gebyr fortsat reguleres, hvis
mere end halvdelen af foreningens medlemmer er over 25 år.
Denne gruppe vil altså opleve en forbedring af vilkårene.


Ny gruppe af foreninger med reduceret tilskud og gebyr:

Med det nye regelsæt er en række foreninger nu placeret i en ny gruppe, hvor der
ydes 75% i tilskud og opkræves 25% i gebyr, og hvor såvel tilskud som gebyr regu-
leres hvis mere end 50% af medlemmerne er over 25 år.

Der er dog samtidig for den nye gruppe her indført en minimumsgrænse for tilskud
og en maksimumgrænse for gebyr. Det betyder, at foreningerne er sikret minimum
50% i tilskud og modsat en maksimal gebyrbetaling på 50% af aktivitetstimepri-
serne.

Det drejer sig om følgende foreningstyper:

billardklubber
jagtforeninger
madlavnings- og husholdningsforeninger
motorcykel-, knallert- og bilklubber
møntsamlere og filatelister
radioamatører og fotoklubber
spillemands-, folkedans-, linedance- samt swing og rock’n’rollforeninger
bridge-, backgammon- og skakklubber
diverse hobbybetonede foreninger (håndarbejde, keramik, quiltning, sløjd m.m.)
modelforeninger (modeljernbaner, modelflyvere, modelbåde, modelbaner m.m.)

Byrådet vedtog forslaget med den tilføjelse, at Kultur & Fritidsudvalget skal
kigge nærmere på taksterne for den nye gruppe af foreninger, og det skal sik-
res, at foreninger ikke påføres uforholdsmæssige store udgifter.


Såfremt det ikke er muligt at finde den fulde besparelse på 3,5 mio. kr., skal det
resterende beløb findes indenfor Kultur & Fritidsudvalgets område.


Det betyder, at størstedelen af det nye regelsæt er vedtaget og gældende med
virkning fra 1. januar 2014. De endelige tilskuds- og gebyrregler for den nye
gruppe af foreninger skal snarest muligt behandles i Kultur & Fritidsudvalget
og efterfølgende godkendes i Økonomiudvalget.


Booking af lokaler for sæson 2013/2014:

Som vi tidligere har meddelt er ansøgningsfristen for at søge lokaler for næste sæ-
son udskudt til 1. marts 2013. Så hvis din forening ikke allerede har fået booket
kommunale lokaler, er det ved at være sidste udkald.


Medlems- og grundtilskud:

Der arbejdes fortsat på en løsning i tilskudsmodulet i forhold til ansøgninger om
medlems- og grundtilskud. Så snart løsningen er i hus, vil vi informere om det på
foreningsportalen.


Udbetaling af lederuddannelsestilskud og tilskud til spontane lejemål:

Efter vi er begyndt at behandle de indkomne ansøgninger er der fundet en fejl i
it-systemet der gør, at vi p.t. hverken kan beregne eller udbetale tilskud til leder-
uddannelse eller til spontane lejemål. Vi beklager selvfølgelig fejlen og forventer
en snarlig løsning fra leverandøren. Ansøgninger kan stadig indsendes.


Fra Bispegade til måske SeminarieHuset

Af Formanden

Wauuww eller aaaggghhh…. Er de eneste ord jeg lige kan kommer på, efter den
telefonsamtale, jeg havde med kommunen her til eftermiddags. De skulle bruge
nogle oplysninger i forbindelse med flytning til SeminarieHuset. Så langt så godt,
men under samtalen kom det frem, at vi skal være ude af Bispegade pr. 1. april,
for der vil varmen blive lukket… OK.
Så må vi om på SeminarieHuset…
Her var der også visse regler, som skulle følges… nemlig følgende.
1. Huset lukker klokken 23.00... Kan muligvis forlænges mod betaling
2. Vi kan kun få 2 kommunale skabe til vores sager.
3. Der må ikke indtages føde/mad i lokalet… skal foregå i kantine området.
    Hvor også kaffen skal hentes.
4. Der må ikke være noget i lokalet uden kommunal godkendelse… Altså ingen
    sofaer, reoler, udsmykninger, køleskab, øl, rygning, turneringsskema eller skal
    vi sige intet social mere.
5. Der skal betales aktivitetstime takster… altså lokale leje… som skal bestille
    forud med 14 dages varsel.

Det var kun hoved reglerne, der skulle komme noget på tryk i næste uge… så må
vi se, hvad der ellers sker.
Jeg har indkaldt til bestyrelsesmøde i næste uge med henblik på 1. april, Black &
White, GF og hvad vi skal gøre?


Sagsnummer 2012-21016 behandles i dag

Af Kommunen

Fornyet behandling af sagen omkring nye lokaletilskudsregler fra 1. januar 2014

Indledning

Sagen omkring nye lokaletilskuds- og gebyrregler har tidligere været behandlet i
Byrådet, hvor det blev besluttet at godkende dele af det foreslåede regelsæt, sam-
tidig med at der for den nye gruppe af udvalgte foreninger skulle udarbejdes et
nyt og mere lempeligt forslag til regelsæt. Slutmålet er vedtagelsen af et regelsæt
der sikrer udmøntning af en årlig budgetbesparelse til Kultur & Fritidsudvalgets
område på 3,5 mio. kr.

Sagsfremstilling
Som konsekvens af beslutningen i Byrådet har der været gennemført en række
politiske drøftelser og foretaget nye beregninger på området. På baggrund af de
politiske signaler er der udarbejdet 2 nye forslag til regelsæt for den nye udvalgte
gruppe af foreninger med virkning fra 2014. Konsekvensberegninger for forenin-
gerne kan ses i vedlagte bilag. Der indføres for denne gruppe en maksimal pris
pr. m2 på 400 kr. for så vidt angår beregning af gebyr for kommunale lokaler,
ligesom der ses bort fra medlemssammensætningen i foreningen.

Ved forslag 1 fastsættes tilskudsprocenten til 75% og gebyrprocenten til 25%.
Ved forslag 2 fastsættes tilskudsprocenten til 70% og gebyrprocenten til 30%.

I forhold til forslag forelagt Byrådet den 18. feb. 2013 er der således for 2014
en manko på 1.315.000 kr. ved forslag 1 eller 1.125.200 kr. ved forslag 2.
Forvaltningen er af den opfattelse, at der med de mere lempelige regler for denne
gruppe vil være et mindre behov for at afsætte et beløb til adfærdsregulering for
foreningerne. Det foreslås derfor, at mankoen for 2014 finansieres af hensat buf-
ferbeløb fra 2012 overført til 2014 på Kultur & Fritidsudvalgets område med
1.000.000 kr. ved forslag 1 eller 800.000 kr. ved forslag 2.
På denne måde vurderes økonomien at hænge sammen for 2014.
Forvaltningen foreslår, at der gennemføres en evaluering af de nye regler, når det
er muligt at evaluere på hele 2014. Dette kræver at samtlige foreningsregnskaber
for lokaletilskud for 2014 er kontrolleret. Evalueringen af de nye regler forventes
derfor gennemført ultimo 2015.

Lovgrundlag, planer m.v.
Folkeoplysningsloven og Foreningsguiden.


Tirsdag 2. april 2013 kl. 19.00

Af Herman S. Petersen

Generalforsamling i Ribe Skakklubs lokaler på Bispegade Skole.

Dagsorden:
1.      Valg af dirigent
2.      Formandens beretning
3.      Regnskab
4.      Nye lokaler og gebyrregler for benyttelse af lokaler.
5.      Kontingent
6.      Valg: Til bestyrelsen 2 bestyrelsesmedlemmer
         På valg er Formand Peder Pharsen, og bestyrelsesmedlem
         Per Andersen.
         2 Supleanter
         2 Revisorer
7.      Indkomne forslag. (senest 27 marts)
8.      Eventuel

Valg af dirigent:
Arne Nissen vælges.

Formandens Beretning:
Kan ses HER
Beretningen vedtages uden de store kommentarer.

Regnskab:
Jørgen Stavnager fremlægger et revideret regnskab. På grund af omlægning af
regnskabsår ser tallene lidt anderledes ud i år. Nogle af medlemmerne har været
lidt tilbageholdende med betaling af kontingent.
Regnskabet godkendes.


Nye Lokaler:
De ønsker til de nye lokaler, som Ribe skakklub for stillet til rådighed af Esbjerg
Kommune svarer ikke helt til de forventninger vi har... Så som Åbningstider,
materialeopbevaring, kantineforhold og møblering. Fra 1. Januar er der nye ge-
byrregler, der betyder en meget stor udgift for klubben. Der er stor enighed om,
at finde andre lokaler. Der bliver foreslået, at søge andre uddannelsessteder, om
der her kan stilles lokaler til rådighed der kan imødekomme vore ønsker.
Eventuel på virksomheder eller privat bør også undersøges.

I første omgang har klubben fået mulighed for oplagring af materialer hos Holst
Sørensen i en lagerbygning. Hvis der er behov, kan spilleaften flyttes.

Kontingent:
Forbliver uændret indtil der er en afklaring omkring klublokaler og eventuelle
udgifter forbundet med fremtidig virke for klubben.


Valg:
Der var genvalg til alle ude modstand.


Indkomne forslag:
Der var ikke kommet nogen.


Eventuelt:
Arne Nissen blev rost meget for sin indsats, for hans ihærdighed med at sætte
1. holdet.

Der blev orienteret om mulighed for deltagelse i DSU Pokalturneringen. De in-
teresserede spillere finder selv sammen på hold. Der forsøges at samle 2 hold.
Vinder af klubturnering gruppe 1:
Jan Rosenberg på 1. plads, Arne Nissen på 2. plads.

Vinder af klubturnering gruppe 2:
Simon D. Ladefoged på 1. plads, Per Andersen på 1. plads.
Derefter nogle få anekdoter fra forsamlingen... Så kom tiden til at de sidste flyt-
tekasser skulle i bilen, så vi kunne få lukket helt ned for Bispegade Skakklub.