Tirsdag 24. februar 2015 kl. 19.30
I klubbens lokaler industrivej 20 B

Af Hermann S. Petersen

Dagsorden:

1.     Valg af dirigent

2.     Formandens beretning

3.     Regnskab

4.     Kontingent

5.     Valg: Til bestyrelsen 2 bestyrelsesmedlemmer
    På valg er Formand Peder Pharsen, og bestyrelsesmedlem Per Andersen.
    2 Supleanter
    2 Revisorer

6.    Indkomne forslag. (senest 20 februar)
   1) Klubben har 100 års jubilæum 2024, påbegynde opsparing til en markering af jubilæum.
   2) Behandle eventuel modtager ved opløsning af klubben.

7.     Eventuel

Dirigent:
Efter at formanden har budt velkommen. Er der valg af dirigent. Her vælges Arne Nissen.

Der er kommet en indsigelse til dagsordens punkt: "Indkomne forslag" et af punkterne vedrørende
en klublovændring er ikke udformet korrekt efter medlemmets mening. Ifølge klublove §7(den
omhandler fortolkning af klublovene) er det muligt, at behandle emnet. Da der ikke er en egentlig
forretningsorden bruges denne mulighed. Generalforsamlingen beslutter, at der udfærdiges et mere
præcis forslag til næste generalforsamling.

Formandens Beretning 2015
Daws og Velkommen til den første GF her på den nye placering i februar. Nu har jeg været
formand et stykke tid, og jeg syntes det er på tide, vi laver en ny form for GF eller syntes i,
det skal foregå sådan her?

Bestyrelsen
har derfor fastsat en status/kasserings dag… nemlig den 19. marts fra kl. 18.00.
Her bliver alt gennem gået og ført til papir. Med henblik på hvad der skal skaffes. Vi har også
fastsat en rengørings dag - nemlig den 28. april fra kl. 18.30 - så kik i kalenderen for alle er
velkomne til at yde en indsats for klubben.
Vi har desuden langt billet ind på en SGP, så må vi se, om vi får en og hvordan det går.

Kommunen
skal revidere deres tiltag på husleje indtægten her engang i første kvartal, kryds
jeres fingre og håb at de kommer frem til noget, der kan bruges af os.
Ellers må vi blive her lidt endnu, men vi arbejder trods alt, på at finde en bedre løsning.
På 4HK
GF som foregik i Vojens den 21. februar har jeg følgende.
Kai havde valgt og stoppe som formand. Trætheden havde fået et overtag i den gamle mand
og han ville hellere kunne fokusere på fusionen med 5hk inde næste sæson. Vi har derfor
fået en ny formand… Karl Posselt fra Vojens.
Vi er blevet indstillet til Initiativprisen af 4hk til DSU. Med følgende forklaring, at vi har kæmpet
videre tros store omvæltninger i vores klub. Er der nogen, som kan modtage den?
Byturneringen
blev lige akkurat gennemført, men med 7 deltagere er vi kommet alt for langt
ned. Hvad skal der gøres?... Er dobbelt runde en løsning… hvornår siger vi stop?
Der kom endnu et navn på pokalen - nemlig Arne Nissen… Tillykke til Arne.
Klubturneringen
var igen sat ned til 6 deltager i 1. klasse, så det blev igen en dobbelt rundet
over 10 kampe. Da der kun var 4 deltager i 2. klasse skulle der spilles tripel rundet over 9.
kampe. Hvad kan vi gøre, hvis vi vil beholde oprykningen?
1. klasses vinder er ikke fundet, men Simon ligger forholdsvis godt i det.
2. klasses vinder med 8½ ud af 9 points og klar til oprykning… Tillykke til Tobias.
Holdturneringen
var helt væk ved opstart. Der skulle nu komme et fælles system til det.
Hvordan gik det så vores hold i denne her sæson?

Ribe 1. mangler en kamp, men det ligger til oprykning.
Ribe 2. mangler en kamp, men det ligger til oprykning.
Ribe 3. fik en 1. plads i B-rækken gruppe 2…
Ribe 4. fik 0 points i første C-stævne…


Black & White
er ikke gået i gang endnu.
Var det en ide og prøve med en 4kants turnering i stedet for? (Esbjerg, Varde, Jerne og Ribe)
kunne måske køre over hele sæsonen, så klubturneringen også bliver spillet over længere tid.
Aktivitetsniveauet
kunne godt være bedre. vi har igen været repræsenteret i de forskellige
turneringer blandt andet Syd Grand Prix, Sondex Cup og Horsens lang weekend.
Desuden kommer der igen et udspil til Lundeborg havneskak fra Per og mig?


SkoleSkak
kan måske snart komme i gang. De må snart være færdige med ombygningerne.
PokalSkak…
er den 9. maj i Tønder. Skal vi se, om vi kan få 3 hold af sted.
Bestyrelsen har godkendt de samme regler som sidste år.


Til sidst
vil jeg gerne takke for fremmødet, og derfor udbringe en skål på vores alles skaksjæl,
må tiden fremover give mere liv i vores klub eller som det gamle ordsprog…

”Man må tage det sure med det søde”

Komentar til beretning
Der var ikke nogen der havde lyst til at foreslå en anden måde at gennemføre GF på.
Fra formandsmødet i 4HK forlyder det, at Kai Bjørnskov er stoppet som formand og Karl
Posselt har overtaget posten. Der er jo planer om en sammenlægning af 4. og 5. HK den
sammenlægning vil Kai Bjørnskovbeskæftige sig med.
Der er ikke vedtaget kontingentforhøjelser i 4.HK.
Holdturneringen havde lidt besvær med hjemmesiden og holdresultater, hvilket skyldtes at
ingen rigtig vidste hvem der skulle sætte det i gang. Den kom dog op at køre lige efter at de
første kampe var spillet.
Det ser ud til oprykning for 1. 2. og 3. hold. Hvis 2. rykker op er det jo til mesterrækken,
hvor der spilles med 8 mandshold. Vi er enedes om at slå 2. og 3. hold sammen og stille op
i mesterrækken.
Vedrørende byturneringen snakkede vi om at prøve noget nyt hvor vi inviterer nogle andre
klubber med, der var positiv repons på det. Man kunne så spille på de forskellige  klubbers
hjemadresser på skift. Bestyrelsen må så kontakte klubberne omkring os for at sondere om
ideen kan gennemføres.


Regnskab:

Jørgen Stavnager gennemgik regnskabet. Der var ingen kommentarer. Regnskabet vedtaget.


Kontingent:

Da der ingen ændring var fra hovedkredsen (4.HK) og vi ikke ved hvad DSU finder på vil
kontingentet kun blive ændret hvis der er forhøjelse til DSU.


Valg:

Formand: Peter Pharsen
Bestyrelsesmedlem: Per Andersen
1.Supleant: Hans E Leimand
2.Supleant: Ulrik Germundsson
Revisorer: Arne Nissen og Hans E Leimand


Indkomne forslag:

Forslag 1: Der er enighed om at markere 100år for Ribe Skakklub hvilket er i 2024.
Der var ikke umiddelbart tilslutning til en opsparring i den anledning. Der skal markeres i
regnskabet hvor meget der lægges til side af overskud til afholdelse af udgifter i forbindelse
med en markering af 100år. Bestyrelsen skal finde 5 medlemmer der skal planlægge og stå
for dette arrangement.

Forslag 2: Det blev jo ”sparket til hjørne” og den videre behandling er kun til oplysning.
Klubben står ikke foran en umiddelbar opløsning!! I øjeblikket står Dansk Skak Union Støtte-
forening som begunstiget. Dette kunne måske ændres til Hovedkredsen, hvor Ribe Skakklub
naturligt hører til, der skulle yderligere være en klausul der begunstigede en eventuel genstart
af en skakklub i Ribe.


Eventuelt:

Vi satser på at få et stævne, som divisionen eller Mesterrækkens afslutnings runde i 2015-16
Der blev overrakt en pokal til Arne som vinder af Byturneringen
Der blev videre givet gaver fra DSU til vores junior afdeling