Horsens-Ribe: 3½-4½!

Af Arne Nissen (lagt på nettet af JN)

Hej Peder
Hermed et lille referat fra kampen.
Vi havde udebane mod Horsens, og det var et hyggeligt spillested midt i byen. Polstrede stole, så vi næsten følte os som stormestre.
Vi havde sent fået et par ærgelige men fuldt forståelige afbud fra stærke spillere som Robert og Jimmy.
Hans Erik sprang på lørdag middag, og lørdag aften lykkedes det også at få Rolf til spille for holdet.
Mange tak for Jeres deltagelse trods sen henvendelse.
Horsens stillede med et godt hold - måske deres bedste i denne turnering, og med vores afbud ventede
en svær kamp.
Efter 3 timers spil var stillingerne næsten lige. Fordel til Wilton, der i det hele taget spillede et smukt parti, og lille fordel til Peter Leimand, og måske stod Rosenberg lidt i underkanten.
Arne stod lidt klemt men kom ud med den første remis mod en god spiller. Rolf spurgte om det var OK med
en remis, og fik klarmelding til det, men undlod og 2 træk senere hev han en bonde og ret hurtigt efter gevinst!!
Vores topscorer Knud stod også i underkanten i en sicilianer med c3, men næsten som sædvanligt - vandt han!
Lars kørte meget sikkert sin gevinst hjem, og så stod der 3½ - ½ til Ribe!
Pharsen der havde været til Lars Peter Andersens 40 års fødselsdag dagen før og lignede noget, der var trukket op af kloakken, sad og svedte koldsved, men endte med en fin remis. Så var det ene matchpoint sikret.
Jan stod skidt, han prøvede at ofre for modspil, men Eigil Straarup, der lige var kommet hjem og spillede sin
første kamp red stormen af, og så var partiet tabt for Jan.
Så var der kun de seje Leimænd'er tilbage. Hans Erik var oppe mod en ældre herre, Erik Pedersen, der har været en meget stærk spiller. Der må have været gevinstmuligheder undervejs til Hans Erik i et meget spændende parti, men til sidst kom hr. Pedersens fribonde for langt frem.
Så var der kun unge Leimand tilbage, og han kender ikke til hurtige remis'er. Det er vist en sport for ham at kæmpe som den sidste. I et bonde slutspil havde han en springer for en løber, og hans bønder stod godt, så det lignede en gevinst, men officerne blev afviklet og de fik hver en dronning med deres sidste bønder, så det endte remis.
Så igen fik vi begge matchpoints og en sejr på 4½ - 3½. Et flot resultat og en strålende indsats af gutterne.
Med de øvrige resultater i divisionen rykkede vi dog fra en 2. plads til en 4. plads, men med kun 1½ points til nr.1! Og havde det gået efter matchpoints, ja så havde vi ført nu!

Det var en rigtig god dag - hyggelige folk - skakspillerne fra Horsens!