Mange afbud i 1. runde!

Kun fem partier blev spillet, da sæsonen gik i gang i Ribe Skakklub tirsdag aften. To næsten nye ansigter (og næsten nybegyndere) fik en barsk start. 17-årige Klaus Hansen og Bjørn Reimann havde trukket turneringens to store favoritter, Jimmy Andersen og Arne Nissen, som begge vandt sikkert.
Til gengæld var der stor spænding i de sidste tre partier: Peder Pharsen kaldte det "rust", da han sløsede en gratis bonde væk mod Hans Erik Leimand. Hans Erik fik et pænt overtag, men langsomt ommøblerede Pharsen sin stilling til noget, der kunne slå igen, og man enedes om remis.
Palle Petersen, ny i klubben sidste år, viste igen, at han forstår en masse skak. Han forsvarede opfindsomt mod Jan Rosenbergs pres, og stillingen var ikke umiddelbart tabt, da vingen ved træk 37 faldt efter fire timer.
Rolf Pedersen og Søren Zerahn er begge kendt for at ville have noget for kontingentet, forstået på den måde, at de altid udnytter tiden fuldt ud! Det var derfor ingen overraskelse, at partiet gik over 5 timer med forventet tidnøddrama ved træk 40 og igen til sidst. Søren fik solidt overtag i midtspillet og truede fælt med mat-angreb, men Rolf ofrede damen og forplumrede det hele. Begge havde skiftende og afgørende fordele i den sidste time, indtil Rolf med to tårne og en stribe bønder mod Zerahns dronning hev stikket hjem - meget dramatisk.

2. runde tirsdag den 29. august.