Beskedent fremmøde!

11 tapre medlemmer deltog i GF. To timers god diskussion - specielt den lave deltagelse i klubbens turneringer. "Nordisk Turnering" bør afløses af en række tirsdage med hurtigskak, måske åben for andre klubbers medlemmer.
8 fanatikere spiller i skrivende stund en lyn-turnering som afslutning på sæsonen.

BERETNING 2006:

Sæsonen er ved at være slut. DSUs medlemstal er røget under 6000. Også Ribe Skakklub har mistet medlemmer, men er dog fortsat blandt de største klubber i landet med over 50 medlemmer.

Vi startede som sædvanligt i august med Byturneringen. En usædvanlig lille udgave med kun 18 deltagere. Jimmy Andersen vandt turneringen for 3. gang i træk og tager dermed den smukke pokal til ejendom.

Peter Leimand og Arne Nissen fik 6 pts. som Jimmy, men korrektionen afgjorde.

Klubturneringen havde 22 deltagere, og her erobrede Arne Nissen klubmesterskabet med 5/7. I 2. Klasse fik Claus Egelund 5½ og Knud Andersen 5. De to rykker op i 1. Klasse. Der er præmier til de nævnte under Evt.

Nordisk havde 14 deltagere og blev suverænt vundet af Arne Nissen med 6½/7. Arne har således været på 1.-pladsen i samtlige årets 3 turneringer. Det er vist aldrig sket før, at en spiller har vist en sådan stabilitet.

Som I har bemærket har vores medlemmer ikke været så aktive, som det kunne ønskes. For få deltagere i klubbens turneringer. Vi er ikke de eneste der døjer med den tendens, men lidt trist er det, at skak på nettet, det gode vejr eller måske stress og jag på arbejdet får folk til at vælge det sociale skak fra. Vi agter at fortsætte med Byturneringen og Klubturneringen, men der skal ske noget nyt i stedet for Nordisk. Vi har forsøgt at give den kunstigt åndedræt, men patienten er død.

Jeg skal opfordre til en debat: skal vi forsøge med en tematurnering, evt. med handicap. Måske en grand prix-serie med hurtigskak over 7-8 tirsdage, evt. åben for andre klubber. Eller noget helt tredje.

Holdturneringen blev en succes. For første gang i klubbens historie er Ribe Skakklub i landets næstbedste række. Oprykningen til 1.-Division blev skabt på en formidabel holdånd, hvor spillerne nægtede at tabe. Alle scorede flot, og favoritklubberne blev ladt bagude efter en vanvittig afslutning i sidste runde i Haderslev. Tillykke til 1-holdet.

2.-holdet i M-rækken fik en trist start med 20 afbud. I sidste øjeblik klarede vi at stille med 5 mand. I husker, at vi egentlig skulle have spillet med 2 hold i M-rækken, men trak heldigvis det ene før start.

Resten af kampene stillede vi stærkt hold og blev en smuk nr. 2.

3.-holdet i A-rækken fik også en flot 2.-plads. De var snu nok til ikke at score det sidste ½ points, der ville have betydet oprykning igen!

4.-holdet spillede en lidt ujævn men udmærket turnering i C-rækken.

Juniorholdet fik ikke spillet så mange kampe, men har til gengæld trænet flittigt om torsdagen under Hans Erik kyndige ledelse.

Og det bringer mig ind i takkerunden: Hans Erik, Per, chaufførerne, PP, HP, hjælperne ved EMTen.

EMT:

En kæmpe-indsats og en kæmpe-succes. Turneringen giver i år et pænt overskud og er med det nuværende budget sikret de kommende par år - hvis vi orker det.

Når vi er færdige i aften, byder sæsonen kun på pokalstævnet den 14. maj i Tønder. Det kunne være rart at få samlet et par hold, inden vi går hjem.

I næste sæson vil der i hovedkreds-regi starte en ny turnering, Sydgrandprix. En række lørdage  med hurtigskak rundt om i landsdelen. Den traditionsrige SEMT blev aflyst og ligner noget, der ikke længere er interesse for. JCL er regerende mester! Hovedkredsen efterlyser forslag til en turneringsform, der holder.

Fremtiden: De kommende år vil vise, om kommunesammenlægningen betyder nærmere tilknytning til Esbjerg-klubberne. Specielt spændende bliver det, om en harmonisering vil betyde, at man fratager os de gode forhold her på Bispegade og placerer skakklubben ad Pommern til ude på Seminarievej, hvor vi måske skal leje et lokale sammen med 10 andre klubber. Et sådant forslag vil efter min mening være en reel trussel mod Ribe Skakklub.

Jørgen Nielsen